لباسکار مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اینکه لباسکار خوب و باکیفیت موجب افزایش راندمان کار می شود و ایمنی افراد را تامین می کند امری بدیهی است، اما منظور از لباسکار خوب چیست؟ باید چه نوع پارچه ای در تولید آن استفاده شود؟ باید تنگ و چسبان باشد یا گشاد و آزاد؟ آیا هر شخصی می تواند لباسکار با رنگ مدنظر خود را بپوشد؟
در این مطلب قصد داریم هرآنچه را که برای انتخاب یک لباسکار مناسب نیاز دارید، شرح دهیم. با حامی همراه باشید.

هر فرد، شرکت، کارخانه یا سازمان هنگام خرید لباسکار باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشد؛ عواملی که در عین سادگی می توانند تاثیر هنگفتی در بهبود بازدهی خرید و جلوگیری از هدر رفت بودجه داشته باشند. اکنون این فاکتور های موثر را یک به یک بررسی می کنیم تا بتوانید در تصمیم گیری خود بهترین انتخاب را انجام دهید:
1.آب و هوا
می توان گفت اولین نکته ای که هنگام تهیه لباس کار باید به آن توجه کرد تناسب آن با شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه است. اگر محل کارتان در مناطق گرم است و بیشتر روز را در دمای بالا مشغول به فعالیت هستید مسلما لباس کار شما باید از پارچه ای خنک و در عین حال مقاوم ساخته شده باشد. اگر هم شغل شما در محیطی سرد قرار دارد و معمولا در دما های پایین و هوای خنک کار میکنید باید لباسکاری را انتخاب کنید که ضخامت بیشتری داشته و از اتلاف انرژی بدن شما جلوگیری کند. پارچه های لباسکار اجناس مختلفی مانند کتان، کجراه، تترون، داکرون، ترگال و … دارند. برای مکان هایی با دمای بالا باید لباسکاری را انتخاب کنید که جزء غالب آن پنبه (نخی) یا کتان باشد، زیرا هادی گرما هستند و حرارت بدن را به بیرون منتقل میکنند در نتیجه احساس خنک بودن می کنید. حواستان باشد که اگر در محیطی باز فعالیت دارید و در معرض تابش مستقیم نور خورشید مشغول به کار هستید، از لباسکاری استفاده کنید که آستین بلند باشد و تا حد ممکن یقه آن گردن شما را از آفتاب سوختگی محافظت کند. در صورتی که به دنبال لباسی گرم میگردید، میتوانید لباس کاری را خریداری کنید که پارچه آن ضخامت بیشتری داشته باشد و در ساخت آن بیشتر از الیاف مصنوعی و غیر هادی مانند پلی استر و نایلون استفاده شده باشد. برای گرم شدن مضاعف و محافظت در برابر سرمای شدید کاپشن ها و اورکت هایی با آستری پشمی یا خزدار می توانند بسیار کمک کننده باشند.

2.نوع فعالیت
برخی از مشاغل خطر و سختی کمتری دارند، بنابراین دست شما در انتخاب مدل و سایز لباسکار باز است. اما در مشاغل صنعتی که با ابزارآلات و ماشین های سنگین و خطرناک سر و کار دارند این نکته اهمیت دارد که یونیفرم کارکنان نه بیش از اندازه تنگ باشد و نه بیش از اندازه گشاد؛ زیرا جذب بودن لباس موجب کاهش دامنه حرکتی حین کار می شود و بازدهی مجموعه را کاهش می هد. از طرفی اگر لباس کار خیلی آزاد باشد ممکن است هنگام کار با ماشین آلات، قسمت مچ، پاچه، پیش یا سایر قسمت های لباس به دستگاه گیر کند و افراد را به درون دستگاه بکشد. بنابراین هنگام سفارش یا خرید لباسکار مد نظر خود از اندازه بودن آن برای هر یک از کارکنان اطمینان حاصل کنید تا سلامت افراد تضمین شود. برای اینکه از طول عمر لباسکار خیالتان راحت باشد، سعی کنید علاوه بر خرید لباس باکیفیت، لباسی را انتخاب کنید که جنس آن با نوع کار شما سازگار باشد؛ برای مثال اگر جوشکار هستید و مدام خال جوش بر روی لباس های شما می ریزد، پارچه های نازک و پارچه هایی با الیاف کاملا مصنوعی را انتخاب نکنید، در این مورد لباسکار لی یا چرم می تواند گزینه مناسبی برای شما واقع شود.

3.طراحی و مدل لباس
همانطور که میدانید لباس های کار انوع و اقسام مختلفی دارند. برخی از لباس ها دکمه دارند، برخی زیپ؛ بعضی از آنها یکسره هستند و برخی دو تکه. گاهی لباسکار فاقد جیب و ضمائم می باشد، اما بعضی اوقات جیب های کاربردی فراوان و متعددی دارد. از این قبیل تفاوت ها بسیار زیاد است اما برای بعضی بی اهمیت بوده و حتی به چشم نمی آید. توجه داشته باشید که حین انتخاب لباس کار مناسب خود فقط به طرح زیبا و رنگ های دلپسند اکتفا نکنید و به تناسب آن با شغل خود و کاربرد اجزاء گوناگون آن دقت کافی داشته باشید.

4.رنگ و قابل رویت بودن
شما هم دیده اید که در مکان هایی مانند تعمیرگاه ها معمولا افراد با روغن، گریس و … در تماس هستند و لباس هایشان آلوده و پر از لکه می باشد. اگر می دانید در محیطی آلوده مشغول به فعالیت هستید و با محیط و ابزار های مختلف تماس فراوان دارید سعی کنید از لباس هایی با رنگ تیره استفاده کنید تا کمتر لکه ها را نشان دهند. همچنین در مناطقی مانند معادن که ماشین های غول پیکر و ابزارآلات سنگین مشغول کار و عبور و مرور هستند، لباسکار کارکنان باید رنگ هایی روشن و جیغ داشته باشند تا توجه اپراتور این تجهیزات را به خود جلب کنند و آنها را از حضور خود آگاه سازند. یکی دیگر از مواردی که می تواند در اینگونه موقعیت ها، مکان های کم نور و بویژه شب ها کمک کننده باشد استفاده از شبرنگ در دوخت لباس است. این شبرنگ های بکار رفته بر روی لباس نور محیط را منعکس میکنند و حضور افراد را مشخص می کنند. یکی از لباس های مناسب برای وضعیت های اینگونه، کاور های شبرنگ دار فسفری و نارنجی هستند.

5.ماهیت فعالیت و لوگو
قطعا تاکنون برند هایی را مشاهده کرده اید که با دیدن یک رنگ خاص به یاد آنها می افتید. لوگو و رنگ از عناصری هستند که در شهرت و شناخته شدن برند شما تاثیر فوق العاده ای دارند. حال تصور کنید تمام کارکنان شما لباسکاری یک شکل و همرنگ برند شما به تن داشته باشند، می بینید؟ بینظیر است. یکدست بودن کارکنان و هماهنگی آنها حتی در پوشیدن یونیفرم نشان دهنده نظم، اتحاد و در نهایت هویت اصلی سازمان است. از آنجا که رنگ لوگوی صنایع و شرکت های گوناگون متناسب با نوع و ماهیت حوزه کاری آنهاست، بنابراین مشابهت داشتن رنگ لباسکار یا یونیفرم با ترکیب رنگ لوگوی شرکت، می تواند معرف نوع حرفه افراد باشد. نکته قابل توجه دیگر این است که می توانید برای رده ها، بخش ها و مسئولیت های مختلف یونیفرم هایی با رنگ ها و طرح های گوناگون انتخاب کنید تا قادر باشید آن ها از یکدیگر تمایز دهید و راحت تر شناسایی کنید.
6.سلیقه و انتخاب
همانند بسیاری از محصولات دیگر شما میتوانید از بین چند انتخاب مناسب، تعدادی را بنابر سلیقه و میل شخصی خود پسند کنید و در نهایت برای خرید و تهیه کالا اقدام کنید.

7.بودجه و قیمت
به جرأت می توان ادعا کرد که یکی از اصلی ترین و تاثیرگذار ترین عوامل در تهیه لباسکار، قیمت محصولات و توان خرید اشخاص یا سازمان هاست. اگر شرکتی بودجه کافی داشته باشد، به پوشش افراد اهمیت بدهد و نگاه بلندمدت به هزینه ها داشته باشد، هنگام سفارش و تهیه لباسکار بهترین نوع پارچه را انتخاب می کند. مورد دیگر اینکه لباسکاری را انتخاب می کند که دوخت محکم تر و تمیزتری داشته باشد و از متریال باکیفیت تری در تولید آن استفاده شده باشد. ارگان هایی که به حقوق کارکنان متعهد باشند و بتوانند هزینه ها را تامین کنند، برای پرسنل خود در این زمینه هیچ کم و کاستی نمی گذارند و طبق قانون کار براساس مشاغل صنعتی هر ۶ ماه یک بار یونیفرم جدید برای افراد تهیه می کنند.
می توانید برای خرید انواع لباسکار از سایت ایمنی حامی سفارش خود را ثبت کنید و یا برای طراحی و تولید لباسکار مجموعه خود با ما تماس بگیرید.